پیشینه تحقیق استرس شغلی و رضایت شغلی
پیشینه تحقیق استرس شغلی و رضایت شغلیپیشینه تحقیق استرس شغلیپیشینه تحقیق رضایت شغلیپیشینه استرس شغلیرضایت شغلیاسترس شغلیمبانی نظری رضایت شغلیمبانی نظری استرس شغلیاسترسرضایت-------
پیشینه تحقیق استرس شغلی و رضایت شغلی
فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: word
تعداد صفحات: 81
حجم فایل: 945
قیمت: 51721 تومان
بخشی از متن:
فرمت ورد قابل ویرایش
تعداد صفحات: 81
همراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متن
منابع کامل
ممکن است در توضیحات بهم پیوستگی در کلمات وجود داشته باشد ولی در فایل word اینگونه نیست.
قسمتی از متن:
استرس شغلی
افرادبسیار کمی میتوانند از استرس شغلی رهایتی یابند، اما با اینحال، تمام اشکال استرس ممکن است برای اکثر ما ناخوشایند باشد. بیر[1]و نیومن[2] ( 1978) سه دسته از نشانههایی را که در شرایط استرس شغلی بروز میکند نام برده اند: نشانههای جسمانی و نشانههای رفتاری، نشانههای روانی آن دسته از مشکلهای عاطفی و شناختی هستند که بر اثر ناراحتیهای ناشی از استرس شغلی بروز میکنند. نارضایتی شغلی یکی از رایجترین پیامدهای استرس شغلی است. شخصی که از شغل خود ناراضی است. بابی میلی و با تاخیر به سرکار خود میآید، و برای آنکه کارش را به خوبی انجام دهد دلیل چندان نمی بیند دیگر نشانههای روانی عبارتند از افسردگی، اضطراب، ملالت، احساس ناکامی، انزوا وبیزاری. بعضی از این نشانهها به خودی خود مشکل زا هستند و تا جایی که ممکن است موجب وخیم تر شدن استرس شغلی شوند. نشانههای جسمانی را مشکلتر میتوان تشخیص داد، زیرا در حالی که شرایط کاری معینی با بیماریها و ناراحتیهای جسمانی بخصوصی همراه است، اما دشوار میتوان فهمید که این ناخوشیها تا چه اندازه صرفاً معلول شغل و چه اندازه نتیجه دیگر جنبههای زندگی شخص است. یکی از رایج ترین نشانههای بیماری جسمانی مرتبط با استرس شغلی بیماریهای قلبی - عروقی است. پژوهشهای معتبری وجود دارند که رابطه بین شرایط استرس زای کار را باعوامل خطر آفرین بیماری قلبی – عروقی نشان میدهند. از دیگر بیماریهای جسمانی که ممکن است نتیجه استرسهای شغلی باشند انواع حساسیتها، بیماریهای پوستی، اختلال در خواب، سردرد و ناراحتیهای تنفسی هستند.
نشانههای رفتاری به دو دسته تقسیم میشوند. دسته اول نشانههایی هستند که مینوان گفت به طور مستقیم متوجه خود فرد شاغل است. این دسته، شامل رفتارهایی مثل خودداری از کارکردن، پرخوری یا بی اشتهایی، رفتارهای ستیزه جویانه در برابر دیگران، وبه طور کلیمشکلهای میان فردی است. دسته دوم از نشانههای رفتاری پیامدش به سازمان یا تشکیلات اداری برمی گردد، از جمله غیبت در کار، رها کردن شغل، افزایش حادثههای ناشی از کار و فقدان بهره وری.
سطح بهینهای از استرس برای اکثر افراد و وظایف وجود دارد. در اغلب اوقات عملکرد شغلی تحت مقادیر کم و متوسط استرس، در بالاترین حد خود قرار دارد. هنگامی که میزان استرس، بسیار زیاد است افراد موقتاً ناکارآمد میشوند، زیرا آنها ممکن است دچار آشفتگی و پریشانی شده و یا ناراحت و عصبی گردند. در مقابل، هنگامی که میزاناسترس نیز بسیار کم و ناچیز میباشد افراد بی انگیزه و کسل شده و نسبت به امور بی توجه میگردند. در گذشته اعتقاد بر این بود که با افزایش میزان استرس؛ عملکرد فرد افزایش مییابد حتی اگر میزان استرس بسیار شدید گرد اما امروزه اعتقاد بر این است که عملکرد، به هنگام افزایش سطح استرس، با سرعت بیشتری کاهش مییابد. در یکی از مطالعات انجام شده مشخص گردید که استرس منفی ( نامطلوب ) با بهرهوری پایین تر مرتبط میباشد و همچنین در این مطالعه ؛ سطح بهینهای برای استرس منفی یافت نشد. همچنین مطالعهای دیگر بدین نتیجه رسید که استرس منفی نظیر فوریت زمانی[3] مانع حل مسائل پیچیده میگردد. نکتهای که باید در نظر داشت این است که برای بسیاری از افراد، چالش و هیجان و انگیزه، منجر به افزایش عملکرد شغلی میگردد. عصبانیت و ناراحتی و رویدادهای تهدیدکننده، نظیر حوادث ترسناک و وحشتناک، معمولاً منجربه کاهش عملکرد میگردند (42).
آگاهی از استرس شغلی برای مدیراناهمیت بسیار دارد. استرس مزمن منجر به نتایج ناگوار فیزیکی و روانی بر افراد میشود. زیرا سلامت کارکنان و سهمی که در پیشبرد اهداف دارند، به مخاطره میافتد. بررسیهای انجام شده نشان میدهد که تاثیر تنش، به ویژه درپرسنل مدیریت شدیدتر است. استرس شغلی را میتوان روی هم جمع شدن عاملهای استرس زا و آن گونه وضعیتهای مرتبط با شغل دانست که بیشتر افراد نسبت به استرس زا بودن آن اتفاق نظردارند (10).
استرس علت اصلی ترک خدمت، غیبت از کار و کم کاری است و تاثیر نامطلوب براثر بخشی سازمان دارد. به علاوه، استرس یک فرد ممکن است امنیت دیگران را به خطر اندازد (29).
عواملاسترس زای محیط کاری، غالباً عوامل استرس زای (کارگران یقه آبی) نامیده میشوند، زیرا مشکلات ناشی از این عوامل استرس زا، بیشتر در مشاغل یقه آبیها دیده میشود. بعضی از آسیبهایی که در محیط کار بسیار رخ میدهند صدمات تکراری استرس نامیده میشوند.RSIS برای آن دسته از کارگران بوجود میآیند که مجبورند کار خود را در شرایطی نا مناسب انجام دهند؛ حرکتیخاص را در طول روز، مکرراً تکرار نمایند و یا انرژی زیادی را صرف انجام مشاغل خود نمایند ( و یا ترکیبی از عوامل خطرناک ). میتوان از اکثر RSIs با انجام تغییرات ساده و کم هزنیه در محیط کار، جلوگیری نمود، ایجاد تغییر در ترتیبات جریان کار، متنوع ساختن وظایف، پیش بینی زمان¬های استراحت در حین کار، طراحی مجدد تجهیزات و استفاده از فرایندهای خودکار میتوانند بطورچشمگیری از میزان خطرات بکاهند (51).
عواملاسترس زای موجود در این سطح، بیشتر از عوامل استرس زای سایر سطوح مورد بررسی قرار گرفته¬اند. شاید تعارض نقش یکی از عوامل فردی استرس زا باشد کهبطور گسترده مورد بررسی قرار گرفته است. تعارض نقش، زمانی بوجود میآید کهمجموعهای از انتظارات پذیرفته شده توسط فرد در باره شغل، با پذیرش مجموعهای دیگر از انتظارات، در تقابل و تعارض باشد. به عبارت دیگر، زمانیکه موافقت فرد با مجموعهای از انتظارات شغلی، با موافقت در باره مجموعهای دیگر از انتظارات، در تعارض باشد تعارض نقش بوجود میآید.